Ademspiertraining

Ademspiertraining is een speciale vorm van training die gericht is op de ademspieren. De ademspieren zijn spieren die gelegen zijn in en rondom de borstkas. Onze uitademing is ‘passief’ en gebeurd door te ontspannen. Alleen tijdens inspanning of sporten gaan we geforceerd uitademen.
De inademingsspieren zijn de belangrijkste spieren voor het ventileren van lucht door de longen.
De sterkte van de inademingsspieren neemt af met de leeftijd, gemiddeld vanaf ons 30e maar bij actievere / sporters wat later.

Maar weinig mensen weten dat je tegenwoordig de ademspieren ook op kracht kunt trainen door middel van Inspiratory Muscle Training (IMT), ofwel ademspiertraining. Dit is krachttraining van het middenrif en de tussenribspieren.
Inmiddels is ademspiertraining niet alleen een vast onderdeel van training (Atletiekunie, KNWU, KNZB en Triatlonbond) en longrevalidatie, maar wordt het ook gebruikt voorafgaand aan hart-, buik- en thoraxoperaties om het risico op post-operatieve longcomplicaties te verlagen.

Voor wie is ademspiertraining bedoeld?

Wetenschappelijk is bewezen dat het versterken van de ademspieren de prestaties verbeterd en kortademigheid/dyspneu verminderd bij:

• sporters
  • patiënten met longgerelateerde aandoeningen (b.v. COPD, astma en cystische fibrose)
  • patiënten waarbij de ademspierkracht sterk is afgenomen zoals b.v. na een zware operatie

Nut van trainen

• Vermindering van kortademigheid en benauwdheid bij inspanning
  • Verhoging van de inspiratoire spierkracht
  • Verbetering van de Quality of Life bij mensen met COPD
  • Verbetering van de functionele bewegingscapaciteit bij mensen met COPD
  • Vermindering van post-operatieve pulmonale complicaties

De zwakte van ademhalingsspieren kan verschillende oorzaken hebben, maar de meest belangrijke is een gebrek aan training. “Use it or lose it” geldt net zo goed voor de ademhalingsspieren als voor been- of armspieren!

Wat kan ik verwachten van de ademspiertraining?

De training houdt in dat u inademt via bovengenoemde apparaat. Aan de hand van een regelknop wordt de weerstand bepaald in overleg met uw fysiotherapeut. De ademspieren moeten de ingestelde weerstand overwinnen door middel van inademing. Vergelijk het met training door middel van oefenen met gewichten, maar dan gericht op de ademspieren. Als reactie op de training kunt u dan ook spierpijn verwachten van de ademspieren rondom de nek en/of middenrif.

Het is van belang dat u zelfstandig thuis oefent in de voorgeschreven frequentie. U gebruikt hiervoor een trainingsdagboek en u krijgt controleafspraken bij de fysiotherapeut om na te gaan hoe het gaat met de training. Bedenk dat het gewoonlijk minimaal zes tot acht weken duurt voordat resultaten merkbaar worden. Tijdens perioden van ziekte dient u deze training te staken totdat u weer hersteld bent.

Maak direct een online afspraak

Behandeling zowel in de praktijk als aan huis. Heeft u liever een medewerker aan de lijn? Neem dan gerust contact op.